Arie & Caroline - Reis door Namibië en Botswana

Etosha

Arie en Caroline op safari, de wekker ging vroeg.

Onderweg naar de eerste waterplaats zagen we al veel dieren, op de weg, de weg oversteken en langs de weg. Bij de waterplaatsen zie je voornamelijk zebra’s, giraffen, oryxen, springbokken, struisvogels en bij sommige zie je weer andere dieren uit de struiken tevoorschijn komen : jakhalzen, kudu’s, wrattenzwijnen, rode hartebeest en bij één waterplaats zagen we in de verte enkele elandantilopen maar deze hebben we helaas niet duidelijk op de foto kunnen zetten.

Het schouwspel bij waterplaats Olifantrus tussen zebra’s en gnoes was leuk om te zien, een mooie uitkijkplek op de waterplaats

We eindigden bij de waterplaats achter Dolomite, hier zagen we een kudde olifanten met een reusachtig mannetje. Dit mannetje stapte uit de groep maar ging gewoon water drinken, na het water drinken liep hij onze richting op, waardoor wij toch enigszins met samengeknepen billen in de auto zaten. Gelukkig ….. hij passeerde ons aan de achterkant (5 meter).

Na een voldane dag, helaas geen leeuwen, zijn we geëindigd bij het zwembad.

De volgende dag: op naar Okaukuejo ……. de meeste waterplaatsen onderweg aangedaan om te kijken of er wat spannends te zien was.

Bij één van de laatste waterplaatsen hadden we geluk. Tot onze verrassing stond er een neushoorn in het water af te koelen tussen de giraffen, springbokken, struisvogels en zebra’s. Na enkele minuten kwam er vanaf rechts nog een neushoorn aangewandeld. Deze ging echter in het andere badje staan. Lekker gezellig ….. Wij waren heel blij met dit tafereel.

Bij Okaukuejo aangekomen zijn we vroeg gaan dineren en daarna met camera, jassen en drinken gelijk naar de verlichte waterplaats gegaan. Mooi plek gevonden en de hele avond hebben we kunnen genieten van wel zeven neushoorns. Zij voerden een ritueel uit en we weten eigenlijk niet zo goed wat dit precies inhield. Het ene moment was het kroelen/knuffelen en het andere moment was het vechten.

Toen we echt genoeg hadden van die neushoorns zijn we terug gegaan naar onze kamer en onze nachtkleding aangedaan. Ineens hoorden we een harde brul van een leeuw, We keken elkaar aan, wat gaan we doen? We hebben ons weer aangekleed en zijn naar de waterplaats gelopen. Na enkele minuten zagen we twee mannetjes leeuwen aan komen lopen. Die dronken wat en gingen gelijk weer verder met nog een harde brul toe. Goed dat we gegaan waren. Foto’s maken was lastig, donker en veraf, maar we hebben ze gezien.

Beetje later dan normaal zijn we lekker gaan slapen!

Onze laatste reisdag in Etosha National Park was naar Namutoni. We hadden natuurlijk nog een grote wens, het spotten en vastleggen van een leeuw. Bij de eerste paar waterplaatsen de vaste gasten, springbokken, zebra’s, oryxen.

Toen we een groep auto’s zagen staan, zijn we daarop afgegaan want dat betekent vaak dat er iets te zien is. Bij navraag bleek dat er een groepje leeuwen in de struiken verborgen zat. We hebben ons een rotje getuurd en ons geduld werd danig op de proef gesteld, helaas we zijn afgehaakt. Wel balen als je weet dat er leeuwen zitten maar je ziet ze niet.

En weer verder ……..

Onderweg naar onze volgende waterplaats zagen we ineens weer een grote kudde auto’s staan. Dit keer hadden we geluk. Achter een boom lagen twee leeuwen en één leeuwin te suffen in de schaduw. Ze lagen er heel relaxed bij en lieten zich makkelijk fotograferen. We hadden er nu nog kunnen staan.

Yes, onze wens is uitgekomen.

En weer verder ……..

We reden een heel stuk langs de Etosha Pan, dit was vroeger een meer. Ongelooflijk hoe groot dit had moeten zijn. Nu is het een eindeloze droge, kale vlakte. Er stonden verscheidene dieren op deze Pan. Net na het nemen van de foto’s van deze dieren zagen we vanuit onze ooghoek een bruin gevlekte hyena voorbij lopen in het gras. Kassa ….. die hadden we ook nog niet gezien.

We hebben vier mooie dagen gehad in Etosha, veel gereden, veel dieren gezien en ons verwonderd over de eindeloze vlakte, de leegte, variatie in landschappen.

M O O I !!!!!!!

Ineke

Ohhhh, zucht :-) ....... om stil van te worden! Wat een mooie reis maken jullie. Geweldig wat jullie allemaal al beleefd hebben. Ik geniet mee, kijk al uit naar de volgende verhalen en foto's.

Bouwe en Bep

Wat een prachtige reis is dit wij genieten met jullie mee.

Ingrid

Wat ontzettend gaaf allemaal. weer heel veel mooie foto's. Vooral die van die leeuw. Geniet er nog lekker van daar.
XXX

Arie en Yda

Mooi hé het is net of je naar een natuur documentaire voor de tv zit te kijken maar je zit er zelf midden in dat maakt het zo'n geweldige ervaring geniet er nog maar van.

Lisette Jansen

We hebben genoten van jullie reisverhalen en foto's. Het was net of we er zelf een beetje bij waren. Goede reis naar huis !!

maurice

Nog 5 nachtjes slapen en dan gaan we het zelf meemaken hoop ik.